DSO A1 kampioen

4 maart 2012door Webmaster

DSO A1 speelde zaterdag de kampioenswedstrijd tegen Oranje Zwart. Een nederlaag of een gelijkspel zou niet genoeg zijn. Na een lang seizoen trainen en goede wedstrijden was er vandaag de ultieme kans om onszelf te belonen. Afgelopen week is er ook weer zeer scherp getraind, dus de coach had er al het vertrouwen in. We begonnen de wedstrijd met Jeanine, Renske, Pim en Sjoerd in de aanval en Marloes, Veerle, Jean-Paul en Luuk in de verdediging. De scheidsrechter floot om 13.00 voor de eerste keer en de wedstrijd kon beginnen!

In de openingsfase van de wedstrijd kreeg DSO veel kansen. Verdedigend hield de ploeg het goed dicht en ook aanvallend werd er zeer sterk gespeeld. Het enige minpuntje was de afronding. Oranje Zwart kon door het gebrek hieraan zelfs een voorsprong pakken, 1-0. Gelukkig wist Sjoerd een vrije bal te verzilveren nadat er op hem zelf een overtreding was gemaakt, 1-1. Ook na de vakwissel veranderde er weinig aan het spelbeeld. DSO domineerde, maar verzuimde steeds te scoren. De verdediging liet heel even een steekje vallen en Oranje Zwart scoorde wel, 2-1. DSO creëerde veel, maar bleef missen. Zo kwam er een ruststand van 2-1 op het bord, iets wat in mijn ogen meer thuishoort bij een voetbalwedstrijd.

Tijdens de bespreking benadrukte de coach dat het spel helemaal niet zo slecht was, maar dat het afronden toch echt beter moest, omdat het toch zonde zou zijn om daardoor je kampioenschap te verspelen. Ook kregen de spelers de opdracht mee om de zwakke plekken in de verdediging van Oranje Zwart op te zoeken.

De tweede helft begon goed, DSO had lange aanvallen en Luuk scoorde vanuit een schot, 2-2. Sjoerd was vervolgens ook losgekomen en scoorde vrij snel 2x, waardoor DSO voor het eerst op een voorsprong kwam, 2-4. Langzaam aan begon het besef bij iedereen te komen, het was vandaag echt mogelijk. Het 2de aanvalsvak bleef toch moeite houden met scoren, maar omdat de verdediging het ijzersterk dichthield, kon de aanval blijven zoeken. Dit leverde uiteindelijk ook de 2-5 en de 2-6 op, allebei gescoord door Jean-Paul.

Toen Renske kort daarna zelfs de 2-7 maakte, leek de buit binnen. Er waren nog 13 minuten te spelen en een voorsprong van 5 doelpunten zou genoeg moeten zijn. Tim was inmiddels het veld ingekomen voor Sjoerd. Oranje Zwart zette nog 1 keer aan en dit leverde de ploeg de 3-7 op. Toen niet veel later ook de 4-7 viel, verdwenen de blije gezichten toch echt. Er lukte helemaal niets meer bij DSO, dat aanvallend zeer slordig speelde in deze fase. Oranje Zwart had dit ook door, middels een heel ver afstandschot kwam de ploeg zelf op 5-7. Het werd zelfs nog 6-7, met nog zo’n 4 minuten te spelen. Gelukkig ging DSO in deze fase weer iets beter spelen, waardoor de bal wat langer in het aanvalsvak was. Toch kreeg Oranje Zwart nog kansen op de gelijkmaker. Na 2x dezelfde fout bij een vrije bal kreeg de thuisploeg zelfs nog een strafworp. De spanning eiste toch zijn tol, want deze werd jammerlijk gemist. Hierdoor bleef het bij 6-7 en is DSO A1 kampioen.

Over de gehele wedstrijd gezien een verdiende overwinning, maar het werd nog onnodig spannend. Complimenten aan de ploeg om het dan toch nog goed uit te spelen! Nu eerst lekker feest vieren en dan volgende week gehuldigd worden. Dit zal gebeuren rondom de wedstrijden van DSO 1 en 2. Nogmaals mijn felicitaties met dit prachtige resultaat!

Groeten, Frank Posthumus