Sfeerteam DSO maakt indruk bij HKV/Achilles

14 januari 2014door Webmaster

Afgelopen zaterdag bezocht HKV/Achilles Klundert om daar 2 wedstrijden tegen DSO te spelen. Helaas voor DSO werden beide wedstrijden verloren, maar de bezoekers uit Den Haag waren wel onder de indruk van de sfeer tijdens de wedstrijd van DSO 1. Een gedeelte wordt hieronder geciteerd. Kijk voor het volledige artikel op de website van HKV/Achilles.

“Afgelopen weekend waren wij met de selectie te gast bij het sympathieke DSO uit Klundert, een klein dorpje in Noord-Brabant. Een club die qua aantal teams niet veel onder doet voor onze club. Bij binnenkomst in sporthal de Lievaert viel al snel het grote zwart-gele spandoek op dat over de gehele breedte van de zaal opgehangen was. Nu komen wij met de Achilles-selectie wel vaker in sporthallen waar menig Achilliaan waarschijnlijk nooit heeft gespeeld, het is dus ook niet gek voor mij om een sporthal binnen te lopen om daar wat spandoeken aan de muren te zien hangen om vervolgens geen kip op de tribune te zien zitten. Feit was ook nog eens dat het toch aardig stil was op de tribune toen ons reserveteam in een moeizame wedstrijd met 9-11 aan het langste eind trok. Maar mijn mond viel open toen ik na de wedstrijd naar de tribune keek. Geel-zwarte sjaaltjes kwamen tevoorschijn, een groep jongens en mannen verzamelden zich gekleed in zwart-gele kledij rond een grote trommel en grote zwart-gele vlaggen werden over de balustrade van de tribune heen en weer gewapperd.

Toen de wedstrijd na het oplopen en voorstellen van de spelers eenmaal begon was het geen moment stil in de hal. Spelers en coaches konden zichzelf nauwelijks verstaanbaar maken en de thuisclub stond op voorhand al met 1-0 voor. Een geweldige sfeer met niets dan leuke spreekkoren en liedjes vulde de hal en toen inmiddels de wedstrijd wel gelopen was (Achilles won uiteindelijk met 6-19) concentreerde de groep supporters zich op een warmlopende speler van de Voltreffers die na onze wedstrijd mochten aantreden. De kale man werd omgedoopt tot “Jaap Stam” en hij werd vriendelijk doch dringend verzocht een liedje te zingen. “JAAPIE MOET EEN LIEDJE ZINGEN HIE HA HO!” klonk door de zaal.

Groots met een zachte G, dat kan je toch wel zeggen over de sfeer die deze gasten brachten tijdens een niet al te boeiende wedstrijd. Toen we met de selectie na de wedstrijd samen kwamen waren we het er allemaal wel over eens; “Als zij dat hier kunnen, waarom kunnen wij dat dan niet..?”. Jaren geleden speelden we met Achilles op een niveau waar het bijna noodzakelijk was om een groep gekken op de tribune te hebben die de hele wedstrijd sfeer maakten. De welbekende zwart-witte toeterdoos die bij mijn weten nog steeds ergens in het middenhok staat werd toentertijd overal naartoe gerold om om de haverklap een irritante toeter de zaal in te sturen.

Heeft een leuke en luidruchtige supportersvereniging alleen maar bestaansrecht als je op hoog niveau speelt? Daar zijn ze het bij DSO in Klundert duidelijk niet mee eens. En waarom ook niet? Het brengt gezelligheid binnen de club en zoals al eerder gezegd is het een pré als je op voorhand met 1-0 voor staat.”