DSO wint nipt van KVK

16 september 2024door Femke Willeboordse

Met de eerste 4 punten op zak voor de selectie, mochten de teams dit weekend voor het eerst thuis aantreden. Voor DSO 2 is het een redelijk onbekende poule, dus het is elke 1e wedstrijd afwachten wat voor tegenstanders ze aantreffen. Deze week was de tegenstander Oranje-Wit 5. Op het oog een jonge ploeg, maar die zeker niet onderschat mag worden. Al snel werd duidelijk dat DSO 2 de betere was van de twee. Ze drukten het verschil alleen niet echt uit in de scores. Wel werd het gat groot genoeg om de reserves ook nog wat speeltijd te gunnen. Uiteindelijk werd er met 14-7 gewonnen. Een goed begin dus van dit seizoen, waarin volgende week de belangrijke wedstrijd tegen medekoploper Vitesse op het programma staat.
Voor DSO 1 kwam een bekende van de vorige najaarscompetitie op bezoek, namelijk KVK. Zij gingen toen met het kampioenschap aan de haal en dus was DSO erop gebrand om vandaag te laten zien dat dat dit jaar niet ging gebeuren. Helaas was het afgelopen week, mede door het weer, lastig om een ideale voorbereiding op deze wedstrijd te draaien. Tel daarbij op dat Frank en Maerle beiden om verschillende redenen niet op het wedstrijdformulier konden staan, dus was het even schakelen voor DSO. Met Tom en Lisan op hun plek stonden er wel 2 goede vervangers klaar, maar het blijft toch altijd even zoeken naar automatismen en naar het passende spel met een nieuwe speler in het vak.
DSO begon aardig aan de wedstrijd, want binnen een minuut stond de 1-0 al op het bord door Francien, die haar debuut op het DSO-veld maakte. Misschien dat er toch een beetje spanning op de spelers van beide ploegen stonden, want het tempo in de wedstrijd kwam niet echt los. Vanuit een goede onderschepping van Daan bij de middenlijn kwam de 2-0 tot stand en was het eerste gaatje gemaakt. KVK maakte te snel de 2-1 en na een twijfelachtige strafworp werd het weer gelijk. Bij beide teams stond het vizier niet bepaald op scherp vandaag. KVK kwam met 2-3 voor en via opnieuw een twijfelachtige strafworp werd het 2-4. DSO had het verdedigend prima voor elkaar, maar aanvallend lag het tempo een paar tandjes te laag en miste simpelweg de echte overtuiging. Wel kwam DSO terug naar 4-4, maar het eindschot was voor de bezoekers waardoor de teams met 5-7 naar de kleedkamers gingen.
DSO moest vooral aanvallend een stapje extra gaan zetten en meer overtuiging gaan leggen in de afronding. Verdedigend zo vol houden, want 7 tegen in de eerste helft is prima. Om wat te forceren en een ander spel te kunnen gaan spelen kwam Per in de ploeg voor Tom. KVK maakte er 3 punten verschil van, 5-8, dus nu was het echt zaak om de aansluiting te gaan vinden. Het tempo ging omhoog en duidelijk was dat KVK daar meer moeite mee had. DSO kwam weer terug tot 7-8, maar met de 7-9 deden de bezoekers weer wat terug. Door te spelen over de mannen wist DSO weer langszij te komen 9-9 en via een strafworp wist DSO eindelijk weer op voorsprong te komen 10-9. Maar het bleef gelijk op gaan 10-10, 11-10, 11-11, 11-12 en 12-12. Oftewel we gingen een spannende slotfase tegemoet en met zo’n 2 minuten nog op de klok schoot Per de 13-12 op het scorebord. Een kwestie van uitspelen dus, maar soms neemt de spanning het over van de kunde en ging de bal nog onnodig terug naar het aanvalsvak van KVK. Gelukkig hield DSO het goed dicht en bleven de punten in Klundert. Een zwaar bevochten overwinning, maar soms geldt nou eenmaal dat als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Wederom een 4-puntenweekend dus voor onze selectie, waarmee ze nog steeds ongeslagen zijn. Voor DSO 1 staat volgende week de uitwedstrijd in Roosendaal tegen Keep-Fit te wachten. Die wedstrijd start om 16:45 uur.